Kari Kanala, mitä Jeesus ajattelisi nykyjoulusta? – ”Onko täällä tuhmia aikuisia”, hän kysyisi

Lahjojen vyöry, yltäkylläinen joulupöytä ja lapsilla tonttulakit. Mitä Jeesus sanoisi tästä kaikesta?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Söisikö Jeesus joulukinkkua? Käyttäisikö hän tonttulakkia? Entä kysyisikö, että "onko täällä kilttejä lapsia"? Kirkkoherra Kari Kanala vastaa Seuran kysymyksiin Jeesuksen puolesta.

Lahjojen vyöry, yltäkylläinen joulupöytä ja lapsilla tonttulakit. Mitä Jeesus sanoisi tästä kaikesta?
Teksti:
Jukka Vuorio

Mitä joulusta tulee ensimmäisenä mieleen? Ehkä joulupukki, joululahjat ja joulukuusi? Rosolli, kinkku ja varpunen jouluaamuna?

Mutta onhan vapaapäivillä myös syvempi merkitys, johon kirkkokin taitaa liittyä.

Helsinkiläisen Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanala sanoo joulun olevan edelleen myös Jeesuksen syntymäjuhla.

”Ihmiset aina jollain tavalla palaavat joulun taustoihin. Vaikka kristillistä puolta on hävitetty joululauluista, kaikki eivät kestä tonttulauluja, vaan kaipaavat jouluna syvempää rauhoittumista.”

Juuri siitä, hiljentymisestä ja pysähtymisestä joulussa on Kanalan mukaan kyse. Ja lapsista.

”Joulu on lasten juhla, ja lapset olivat Jeesukselle hyvin tärkeitä.”

Myös joulukuusi viittaa Jeesukseen, vaikka yhteys ei ehkä heti aukeakaan.

”Niin kauan kuin joulukuuseen laitetaan koristeet, kyllä korkeimmalle paikalle kuuluu tähti. Ei se ole siellä sattumalta, vaan siinä on viittaus Betlehemin tähteen”, Kanala sanoo.

Pitäisikö Jeesus lahjoista?

Jeesus on Kanalan mukaan hyvin epäkaupallinen ja epäkapitalistinen. Kanala uumoilee, että nykyajan kulutuskeskeinen, yltäkylläisen lahjapaljouden kyllästämä joulu saattaisi harmittaa Jeesusta.

”Kyllä se voisi ottaa päähän. Jeesus saattaisi perustaa uuden 5H-liikkeen. Sen ydinteemoja olisivat hiljaisuus, hitaus, hyödyttömyys, huumori ja hyväksyntä.”

Jeesus olisi varmasti monin tavoin kriittinen nykyelämää kohtaan, mutta ei ostaminen joulunakaan sinänsä ole väärin, kunhan ostaa järjellistä ja tähdellistä.

”Jeesus varoitteli aikanaan vahvasti, että kahta jumalaa ei voi olla. Eli mammonaa pitää väistää.”

On olemassa kertomus, jossa Jeesukselta kysytään, onko oikein maksaa veroa keisarille.

”Silloin Jeesus pyysi nähtäväkseen kolikon ja kysyi, kenen kuva siinä on. Hänelle vastattiin, että keisarin kuva. Siihen ­Jeesus sanoi, että antakaa keisarille se mikä keisarin on ja Jumalalle se mikä Jumalan on. Eli ihminen on Jumalan kuva ja kuuluu ­Jumalalle.”

Söisikö Jeesus kinkkua?

Suomalaisen joulupöydän peruselintarvikkeeseen kinkkuun Jeesus mitä todennäköisimmin jättäisi koskematta.

”Jeesuksen aikana sikaa pidettiin saastaisena eläimenä. Eräässä ihmekertomuksessa Jeesus ajaa pahat henget sikoihin. Eli hänelle juhlapäivinä syöty liha tarkoitti lampaanlihaa.”

Kanala muistuttaa, että Jeesuksen aikana ruokaympyrä on muutoinkin ollut selvästi suppeampi kuin nykyään.

”Jotenkin tuntuu, ettei myöskään nykyinen tehotuotantoruoka olisi Jeesuksen pirtaan. Hänellä oli kavereina kalastajia, joten voisin hyvin kuvitella, että hänen ruoka­pöydässään olisi lampaan lisäksi ­kalaa.”

Suomessa on jo pitkälle yli sadan vuoden ajan pyritty siihen, että nimenomaan jouluna ruokapöytä on runsaimmillaan. Se sisältää Kanalan mukaan myös hyviä elementtejä.

”Suomalaiseen joulupöytään kuuluu ajatus yhdessäolosta, pysähtymisestä ja rauhoittumisesta. Se on hirveän hyvä asia.”

Mitä Jeesus kysyisi?

Kanala pohtii, että siinä missä joulupukki kysyy, onko täällä kilttejä lapsia, Jeesus todennäköisesti kysyisi, onko täällä tuhmia ihmisiä.

Tuhmia ihmisiä maailmassa riittää. Jeesuksen teoista kertovassa Luukkaan evankeliumissa puhutaan rauhasta maassa ja ihmisten hyvästä tahdosta toisiaan kohtaan.

Sellaisesta on ajassamme paljon puutetta, mutta Jeesuksen ajattelussa lapset ovat lähtökohtaisesti kilttejä ja hyviä.

”Kun Jeesukselta kysyttiin, kuka on suurin taivasten valtakunnassa, hän nosti lapsen seurueen keskelle ja sanoi, että ellette nöyrry lapsen kaltaisiksi, taivasten valtakunta ei teitä odota.”

Jeesuksen viesti on vahva: pienin on suurin.

”Ajatus siitä, että Jumala syntyy vastasyntyneeksi vauvaksi seimen lämpöön ja lannan hajuun on myös viesti tälle ajalle.”

Kanala aikoo joulukirkossa puhua kolmen s-kirjaimen teemasta: seimestä, sydämestä ja sylistä.

”Niihin kätkeytyy Jeesuksen syntymä. Me voimme ajatella Jeesuksen syntyvän joka joulu uudestaan sydämiimme, ja syli on huolenpitoa läheisistä. Maailmassa on paljon turvattomuutta ja pelkoa, ja lapselle turvallisin paikka on syli.”

Kari Kanalan mielestä Jeesuksella voisi hyvinkin olla sen verran huumorintajua ja pilkettä silmäkulmassa, että hän voisi hassutellakseen laittaa jouluna tonttulakin päähänsä.

”Olen ajatellut, että esimerkiksi kertomus siitä, miten Jeesus ratsastaa aasilla Jerusalemiin eikä kuninkaiden tapaan hevosella, on nimenomaan osoitus huumorintajusta.”

Lue myös: Kasvot kiinnostavat tutkijoita: Mihin suuntaan Jeesus katsoo?

Lue myös: Kirkkoherra Kari Kanala, miksi fanitat Arsenalia, kun Helsinki on täynnä hienoja jalkapalloseuroja?

X