Pyyteettömiä digiopastajia tarvitaan: ”Sellainen karsisi puliveivarien mahdollisuuksia rahastaa”

”Vaikutelmaksi jäi, että vastuunotto ja asiakkaan neuvominen eivät kuulu yrityksen keinovalikoimaan”, Seuran toimituspäällikkö Jyrki Jantunen kirjoittaa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Jyrki Jantunen on Seuran toimituspäällikkö.

"Vaikutelmaksi jäi, että vastuunotto ja asiakkaan neuvominen eivät kuulu yrityksen keinovalikoimaan", Seuran toimituspäällikkö Jyrki Jantunen kirjoittaa.
Teksti: Jyrki Jantunen

Kännykät ovat viheliäisiä kapineita. ­Ilman niitä ei enää tule toimeen, ja niiden kanssa menee usein sormi suuhun. Älypuhelimen ja sen eri sovellusten arkinen käyttö voi olla hankalaa, ­puhumattakaan tilanteista, joissa puhelin hajoaa itsestään.

Näin kävi läheiselleni, jonka puhelimen akku alkoi paisua ja kuori irrota liitoksistaan. Oli pakko hankkia uusi puhelin ja siirtää siihen kaikki tiedostot ja kuvat. Edelliskerralla, kun Nokian Lumia vaihtui androidiin, kuvat ja viestit katosivat bittitaivaaseen. Tärkeät hetket elämästä pyyhkiytyivät hujauksessa, hän harmitteli.

Nyt olisi toisin. Digiammattilainen osaisi.

Myyjä kertoi, että tiedostojen siirto androidista Applen iPhoneen, kahden eri käyttöjärjestelmän välillä, maksaa 69 euroa ja vie huoltoliikkeen laitteilla noin kaksi tuntia. Läheiseni oli päättänyt vaihtaa iPhoneen, kun se oli jo tuttu muille ­perheessä. Käyttöapua saisi siis helposti.

Vanhassa puhelimessa oli yli 4 500 kuvaa ja ­lähes kaksisataa yhteystietoa. Kuvista uuteen ­kapulaan siirtyi alle kymmenen ja yhteystietojakin vain viisi. Myyjä oli järkkymätön: lasku piti maksaa, sillä liike oli tehnyt sen, minkä pystyi.

Läheiseni oli murtunut. Taas kävi näin: tekniikka petti, tallennetut muistot olivat ties missä.

Digiopastajia tarpeeseen

Emme luovuttaneet vaan haimme itse tietoa netistä. Applen sivuilta löysimme hyvät ohjeet siitä, miten voi siirtää tiedostot vanhasta androidista ja sen muistikortilta iPhoneen langattomasti.

Kun kerroin onnistuneesta siirrosta, myyjä oli yhä sitä mieltä, että tilatusta työstä liikkeen ohjelmistoilla pitää maksaa täysi hinta. Hän väitti, ­ettei tiennyt Applen ohjeista.

Vaikutelmaksi jäi, että vastuunotto ja asiakkaan neuvominen eivät kuulu yrityksen keinovalikoimaan. Kiivaiden keskustelujen jälkeen esimies palautti 69 euron maksun.

Arki digitalisoituu, ja etenkin iäkkäämpien­ digitaidoista kannetaan huolta. Siksi olisi hyvä, jos esimerkiksi kirjastoissa työskentelisi digiopastajia, jotka jakaisivat älylaitteista, niiden käytöstä ja ongelmatilanteista tietoa meille, jotka emme osaa.

Sellainen karsisi puliveivarien mahdollisuuksia rahastaa palveluilla, jotka tuovat vain murhetta.

Lue myös: Ennen Tommin 90-vuotias äiti ihmetteli ruutuun lävähtäviä ikkunoita, nykyään hän maksaa laskut mobiilina – näin ikäihminen oppii internetin salat

X