Kasviproteiinia lisää lautaselle! Iäkkäiden proteiininsaanti jää usein alle suositusten

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kasviporteiinia lautaselle
Suomalaisen ruoan päivää juhlitaan syyskuun 4. päivänä. © Juhamatti Vahdersalo
Suomalaisen ruoan päivä 4. päivä syyskuuta on oiva syy kokata yhdessä. Kasviproteiinia kannattaa jokaisen suosia ruokalautasellaan.

Syyskuun neljäntenä juhlitaan suomalaisen ruoan päivää. Satokaudessa ovat nyt esimerkiksi puolukka, omena sekä kurpitsat. Vielä on tehtävää, mutta ilmasto kiittää: suomalaiset syövät yhä enemmän kasviksia. WEGANin Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista haluaisi myös edelleen lisätä kasviporteiinia eli kasvisten osuutta ruokavaliossaan.

Ikäihmisten hyvinvointia edistävän Gery ry:n toiminnanjohtaja, dosentti Merja Suominen on huolissaan iäkkäiden proteiininsaannista. Se jää usein alle suositusten.

Kauppojen hyllyiltä löytyy tätä nykyä lukuisia kotimaisiakin lihaa korvaavia kasviproteiinituotteita. Kaiken kaikkiaan valmisteita ostettiin viime vuonna yli 50 miljoonalla eurolla. Mutta sopivatko ne kaikille?

”Ikäihmiset saavat tarvitsemansa proteiinin sekä kasvi- että lihatuotteista”, Merja Suominen vakuuttaa tiedotteessa.

Lue myös: Nyhtökaura, Härkis, Mifu…. Näin paljon lihan korvikkeena toimivissa kasviproteiinituotteissa on proteiinia

suomalaisen ruoan päivä

Suomalaisen ruoan päivä on oiva syy kokata yhdessä. © Juhamatti Vahdersalo

Kasviporteiinia kannattaa kaikkien suosia

Laadukkaan proteiinin saantiin tulisi kiinnittää erityishuomiota, jos terveydentila on heikko. Tällöin kannattaa pitää mielessä myös maitotuotteet ja liha. Suomista huolettavat myös poikkeusaikana yksin jääneet.

”Korona-aika on voinut heikentää ikääntyneiden nauttiman ruuan ravitsemuksellista laatua, kun ei ole päästy aterioimaan edes palvelukeskuksiin.”

Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi toivoo, että 4.9. jokainen pääsisi aterioimaan mieluisassa seurassa.

”Laadukas ruoka tekee hyvää keholle ja ruokaseura mielelle.”

Lue myös: Syötkö liian vähän proteiinia? Lihasvoiman vähentyminen ja lihasten surkastuminen ovat merkkejä siitä

Lue myös: Proteiinin tarve vaihtelee – Mikä on sopiva proteiinin määrä, kun liika on vähintään yhtä huono asia kuin liian vähän?

Lähteet: WEGAN Group Oy:n ja Ruokatieto Yhdistys ry:n tiedotteet

X