Aivot hyötyvät hyvistä rasvoista – Millainen ravinto on parasta muistisairaalle?

Jaa artikkeli
Hyvä rasvan laatu sekä riittävä antioksidanttien ja vitamiinien saanti ovat merkittävimpiä tekijöitä alkavan muistisairauden hidastamisessa.
Hyvä rasvan laatu sekä riittävä antioksidanttien ja vitamiinien saanti ovat merkittävimpiä tekijöitä alkavan muistisairauden hidastamisessa. © istockphoto
Muistisairaan aivot hyötyvät samanlaisista rasvoista ja vähäsuolaisesta ruokavaliosta kuin sydänterveys.

Eräs geriatri totesi muistisairaan äitinsä omaiselle, että tärkeintä on, että muistisairas saa ruuasta tarpeeksi energiaa. Onko tälläinen ravinto parasta muistisairaalle?

Näin kysymykseen muistisairaan ravinnosta vastaa laillistettu ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia.

Tarjoa muistisairaalle hyviä rasvoja, antioksidantteja ja vitamiineja

Toki muistisairaan on tärkeää saada ravinnosta riittävästi energiaa, mutta tutkimusten mukaan varhaisvaiheen muistisairautta voidaan merkittävästi hidastaa terveellisellä ruokavaliolla. Hyvä rasvan laatu sekä riittävä antioksidanttien ja vitamiinien saanti ovat merkittävimpiä tekijöitä.

Aivot hyötyvät samanlaisista rasvoista ja vähäsuolaisesta ruokavaliosta kuin sydänterveys.

Pähkinöiden – paitsi kookospähkinän – rasvasta suurin osa on pehmeää rasvaa, joka alentaa LDL-kolesterolia. Pähkinät ovat hyvä lisä muistisairaalle.

Pähkinöiden – paitsi kookospähkinän – rasvasta suurin osa on pehmeää rasvaa, joka alentaa LDL-kolesterolia. Pähkinät ovat hyvä lisä muistisairaalle.  © Seppo Saarentola / Otavamedia

Kourallinen pähkinöitä päivässä

Ruoanlaitossa tai salaatissa kannattaa käyttää ruokalusikallisen verran oliiviöljyä, ruokakermana paremman rasvan laadun vuoksi kaurakermaa, ja päivittäisellä välipalalla on hyvä syödä pieni kourallinen pähkinöitä.

Kalan omega-3-rasvahapoista on hyötyä, ja on suositeltavaa syödä pari kala-ateriaa viikossa.

Voita, kookosöljyä sekä pika- ja valmisruokia kannattaisi käyttää vain satunnaisesti.
Runsas antioksidanttien saanti on hyödyllistä, ja niiden parhaita lähteitä ovat kotimaiset marjat, hedelmät ja kasvikset.

B-ryhmän vitamiineista koostuva monivitamiinivalmiste

Jos ruoan valmistaminen itse tuntuu hankalalta, on hyvä yhdessä omaisten kanssa etsiä kodin läheltä terveellistä ja monipuolista ruokaa valmistavia lounasruokapaikkoja.

Jos käytetään valmisruokia, kannattaa vertailla niiden rasvan laatua ja suolapitoisuutta, ja syödä ruoan lisänä aina kasviksia tai salaattia pienen oliiviöljylisän kera.

Ruokavalion tueksi suosittelisin monivitamiinivalmistetta, joka sisältää myös kaikkia B-ryhmän vitamiineja.

Lue myös: Muistin toiminta vaatii oikeita arkisia valintoja – opettele ne ajoissa, jotta voit ehkäistä vaanivat unohdukset

Lue myös: Yhdessäolo muistisairaan kanssa voi tuntua tuskallisen hankalalta – Alzheimeria sairastavan tytär: Tässä 10 vinkkiä, miten viettää aikaa muistisairaan kanssa

 

Kotilääkäri vastaa -palstalla vastaa Pirjo Saarnia.

Kotilääkäri vastaa -palstalla vastaa Pirjo Saarnia.

Kysy Kotilääkäriltä!

Onko mielessäsi jokin terveyteesi liittyvä asia tai ongelma? Kysy Kotilääkäriltä. Asiantuntijat vastaavat kysymyksiin joka kuukausi. Lähetä kysymyksesi sähköpostilla kotilaakari@otavamedia.fi.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkäri-lehdessä 3/20.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X