Antton Laine sai Kalevalan laulumailta inspiraation koreografiaan: ”Sain Tuonelan joutsenen yhdistymään Kullervoon”

Kansalliseepos Kalevala ei pölyty, sillä yhä uudet sukupolvet innostuvat siitä. Koreografi Antton Laine teki MM-kisoihin koreografian Kalevalan henkeen.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Akseli Gallen-Kallelan taulut inspiroivat koreografi Antton Lainetta. Ateneumin Velisurmaaja-taulun hän halusi tallentaa puhelimeensa. Oikealla yksityiskohta Joseph Alasen maalauksesta Lemminkäinen ja karjapaimen.

Kansalliseepos Kalevala ei pölyty, sillä yhä uudet sukupolvet innostuvat siitä. Koreografi Antton Laine teki MM-kisoihin koreografian Kalevalan henkeen.
Teksti: Reija Ypyä

Tanssija-koreografi Antton Laine, 49, ihasteli jo pikkupoikana Kalevala-aiheisia tauluja Kotkan mummin seinillä, vaikka taulut olivat vähän pelottavia.

”Sammon ryöstöä sekä Väinämöistä ja Ainoa katsellessa sain ensikontaktini Kalevalaan. Se on mielenkiintoinen ja visuaalinen kokonaisuus.”

Hän ei ole koskaan lukenut eeposta kokonaan, vain pätkiä sieltä täältä. Kalevalan tarinat ovat tulleet tutuiksi myös Sibeliuksen musiikin kautta.

Anttonin suosikkihahmo on Kullervo. Hän tanssi muutama vuosi sitten revyyssä, jota mainostettiin raitiovaunujen kyljissä olevalla Kullervon kuvalla.

”Olin mainosten Kullervo. Tutustuin tuolloin hänen tarinaansa ja käyn yhä Ateneumissa silloin tällöin katsomassa Kullervon kirousta. Taulu koskettaa minua aina.”

Ateneumin Kalevala-salissa vangitsee huomion Heikki W. Virolaisen Ilman Impi -veistos. Laineen oma suosikki on Kullervon kirous -taulu, jota hän käy usein katsomassa. © Susa Junnola

Ateneumin Kalevala-salissa vangitsee huomion Heikki W. Virolaisen Ilman Impi -veistos. Laineen oma suosikki on Kullervon kirous -taulu, jota hän käy usein katsomassa. © Susa Junnola

 

Joukkuevoimisteluryhmä Minettien MM-koreografian loppuasentona oli Lemminkäisen äiti. Kädet muodostavat joutsenen nokan. © Anna Tanninen

Joukkuevoimisteluryhmä Minettien MM-koreografian loppuasentona oli Lemminkäisen äiti. Kädet muodostavat joutsenen nokan. © Anna Tanninen

Lue myös: Minetit kolmanteen MM-voittoon luotsannut kapteeni Emmi Nikkilä: ”Tämä mestaruus tuntuu erityisen hyvälle”

Voimisteluohjelma syntyi kansantaruista

Antton on suunnitellut joukkuevoimisteluohjelmia vuodesta 2000 asti. Marraskuussa 2021 tamperelainen joukkuevoimisteluryhmä Minetit nousi MM-mestaruuteen hänen suunnittelemallaan tunteikkaalla, naisellisella ja teknisesti vaativalla Kalevala-esityksellä.

”Olin pitkän koronatauon jälkeen Lahden Sibeliustalolla kuuntelemassa Kullervo-sinfoniaa. Se iski tajuntaani, ja lähdin työstämään Minettien koreografiaa Sibeliuksen Kullervon kautta. Inspiraatio alkoi sykkiä, sillä olin odottanut vuosia, että saisin käsitellä Kalevalaa ja sitä ympäröivää taidetta.”

Mukana suunnitelmissa olivat myös Akseli Gallen-Kallelan maalaukset. Minettien voimisteluohjelman ”sisällä” on neljä kuvaa: Aino ja Väinämöinen veneessä, Kullervo, Tuonelan joutsen ja Lemminkäisen äidin kuolema, joka on loppuasentona.

Antton kertoo koreografian suunnittelun olevan improvisaatiota, joka lähtee musiikista, luovuudesta, mielikuvista ja tietenkin lajin liikekielen tuntemisesta.

”Otin tauluista inspiraatiota, ja musiikin soidessa kokeilimme Minettien kanssa liikkeitä. Ideoita tuli koko ajan lisää.”

Antton oli saanut ystävältään paksun Kalevalan. Sen kuvien tyyliä hän tutki yhdessä Minettien tyttöjen kanssa.

”Kerroin heille Kalevalan tarinoista. Teos oli monille vieras, mutta he alkoivat heti tutkia asiaa. Varmaan googlettivat ankarasti!”

Koska ohjelma esitettiin kansainväliselle yleisölle, joka ei välttämättä tunne Kalevalaa, Antton rakensi koreografian joutsenen kauniin ja mielenkiintoisen liikekielen ympärille.

”Sain Tuonelan joutsenen yhdistymään hyvin Kullervoon. Lähetin venäläiselle puvustussuunnittelijalle kuvia joutsenesta ja Kullervosta, koska halusin niitä voimistelijoiden asuihin. Hän piirsi eri vaihtoehtoja. Puvut myös ommeltiin Venäjällä. He olivat innoissaan projektista ja päivittivät pukusuunnitelmia Instagramiin. Taustalla soi venäläinen hevibändi, jonka nimi on Kalevala.”

”Kalevala saattaa näkyä tulevissakin koreografioissani”, Antton Laine sanoo. © Susa Junnola

”Kalevala saattaa näkyä tulevissakin koreografioissani”, Antton Laine sanoo. © Susa Junnola

Juttu julkaistu ensi kerran Vivan numerossa 2/22.

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X