Meteoriitin sisältä löytynyt avaruuskivi voi kertoa aurinkokunnan historiasta

La Pazin jäätiköltä löydettiin arvokas meteoriitti. Sen sisällä oli pieni hippunen komeetasta, joka syntyi todennäköisesti aivan aurinkokunnan reunamilla.

Vuonna 2002 Etelämantereelta, La Pazin jäätiköltä, löydettiin arvokas meteoriitti. Se kuului niin sanottuihin primitiivisiin hiilikondriitteihin, joiden uskotaan syntyneen aivan aurinkokunnan alkuvaiheessa.

Kun tutkijat pääsivät tutkimaan meteoriittia tarkemmin, se paljasti vielä arvokkaamman löydön. Sen sisällä oli pieni hippunen komeetasta, joka syntyi todennäköisesti aivan aurinkokunnan reunamilla. Sen historia on siis täysin toisenlainen kuin meteoriitin, jonka sisällä se oli matkustanut maahan.

Suojassa asteroidissa

Aurinkokunnan historian tutkijoille löytö on mittaamattoman arvokas. Heitä kiinnostavat aurinkokunnan historian alkutapahtumat, jolloin avaruuspöly alkoi muotoutua planeetoiksi ja muiksi taivaankappaleiksi.

Materia, josta planeetat tehtiin, on kuitenkin muuttunut sen noin 4,5 miljardin vuoden aikana, jonka ne ovat olleet olemassa, kun aurinko on paahtanut tai ajan hammas on syönyt niitä. Niinpä tutkijat ovat voineet vain haaveilla materiaalista, joka olisi säilynyt muuttumattomana.

La Pazin hippunen saattaa olla juuri tällainen materiaali. Tutkijat uskovat, että komeetta, josta hippunen on peräisin, törmäsi kauan sitten asteroidiin, jolloin osa komeetasta tallentui asteroidin sisään.

Aikanaan asteroidi hajosi kappaleiksi ja yksi kappaleista päätyi maapallolle. Koska hippunen on kuitenkin viettänyt mahdollisesti miljardeja vuosia asteroidin sisällä, siihen ei ole kohdistunut samanlaisia kuluttavia voimia kuin vapaasti liikkuviin kappaleisiin.

Näin se tarjoaa harvinaisen kurkistuksen aurinkokunnan varhaisimpaan materiaaliseen historiaan.