Juomisen vähentäminen – Miten alkoholinkäyttöä ja tissuttelua voi hallita? Näillä päihdeneuvojan 10 ohjeella pääset alkuun

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Onko juomisen vähentäminen tarpeen?
Alkoholinkäytön vähentämisen voi aloittaa vertaamalla omaa juomista kohtuukäyttöön. © istock
Juo pienempiä määriä ja harvemmin, kokeile tipatonta, riko tapoja ja tottumuksia. Kohtuukäyttäjänkin on syytä tutkailla omaa alkoholinkulutustaan, neuvoo asiantuntija.

Onko juomisen vähentäminen tarpeen? Hallitseeko alkoholinkäyttö liikaa elämääsi? Kysyimme kohtuukäytöstä ja tissuttelun seuraamisesta sekä juomisesta Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n päihdeneuvonnan päällikkö Kaisa Åbergilta. Lue ammattilaisen vastaukset!

1. Jos viiniä tulee tissuteltua­ iltaisin, pitäisikö olla huolissaan?

Jos oma alkoholinkäyttö mietityttää, kannattaa selvittää, paljonko alkoholia oikeasti kuluu. Tähän on olemassa monenlaisia apuvälineitä, kuten OttoMitta-juomapäiväkirjasovellus. Omaa alkoholinkäyttöään voi kuitenkin seurailla ihan vain merkitsemällä muistiin, kuinka paljon ja kuinka usein juo.

On hyvä tietää juoma-annokset. Yksi annos on esimerkiksi pieni pullo keskiolutta, 12 ­senttiä viiniä tai 4 senttiä väkeviä.

Jos alkoholia kuluu säännöllisesti viikoittain naisella 7 annosta ja miehellä 14 annosta, käytön vähentämistä on syytä harkita. Tällöin ollaan jo kohtalaisen riskin rajoilla, ja terveydellisiä haittoja saattaa alkaa tulla.

Kannattaa pitää myös mielessä, että vanhetessa kyky sietää alkoholia heikkenee. Tähän vaikuttavat myös erilaiset lääkitykset ja sairaudet.

Lue myös: Tuliko tissuttelusta tapa? Näin vähennät alkoholin juomista konkreettisilla ja selkeillä päätöksillä

2. Miten juomista voisi vähentää?

Ihan perusasia on se, että ostaa alkoholia kotiin ­vähemmän. Harvoin alkoholia ostetaan vain koristeeksi, vaan jos sitä on, se juodaan.

Jos on esimerkiksi ollut­ ­tapana hankkia viiniä hanapak­kauksessa, ostaakin vain pullon. Tai ostaa ­puolen litran oluttölkkien ­sijaan ­pieniä ­tölkkejä. Voi myös vaihtaa ­miedompiin juomiin, ­kuten vahvan oluen keski­olueen tai keskioluen pilsneriin.

Kun haluaa vähentää alkoholinkäyttöään, siitä kannattaa puhua myös läheisille ja pyytää heiltä kannustusta ja vertaistukea. Kumppanille tai ystävälle voi ehdottaa, että vähennetään yhdessä.

Ravintolassa voi tilata alkoholittomia vaihtoehtoja. Tunnelmaan voi virittäytyä vaikka alkoholittomilla drinkeillä, mocktaileilla.

3. Perjantaipullosta on tullut tapa. Miten tavan­ saisi rikottua?

Tähän käy aivan yksinkertainen neuvo: ei mene perjantaina Alkoon ja järjestää viikonlopuksi sellaista ohjelmaa, johon alkoholinkäyttö ei sovi. Jos Alkossa tulee käytyä samalla, kun tekee ruokaostokset, voi suunnitella viikkonsa niin, että ostaa viikonlopun ruoat jo aiemmin.

Kun miettii omaa alkoholinkäyttöään, on hyvä tunnistaa se tarve, johon juo. Jollekin juominen on tapa, toiselle keino rentoutua, kolmannelle lääkettä yksinäisyyteen.

Kannustan rohkeasti ja reippaasti kokeilemaan eri tilanteita ilman alkoholia. Muuttuuko jokin ja mihin suuntaan, kun alkoholi ei olekaan mukana kuvioissa?

Lue myös: Alkoholismi vei Annan, 25, jo vuosia sitten: ”Jos ratkean juomaan, kuolen – olen vain yhden ryypyn päässä päihdehelvetistä”

4. Saunominen ilman sauna­olutta tuntuu tylsältä. Mikä avuksi?

Nykyään on olemassa todella hyviä alkoholittomia oluita ja ylipäätään monenlaisia alkoholittomia juomia, kuten lonkeroita ja siidereitä. Lisäksi on tarjolla kaiken maailman limpparit ja vichyt.

Alkoholi ei ole hyvä vaihtoehto edes janojuomaksi, koska se kuivattaa elimistöä. Saunominen saattaa olla mukavampi kokemus ilman.

5. Kannattaako tipaton tammikuu?

Tipaton tammikuu on ihan jokaiselle hurjan hyvä tilaisuus punnita omaa alkoholinkäyttöään ja suhdettaan siihen. Samalla saa terveyshyötyjä: unen laatu paranee, maksa lepää, olo virkistyy ja jaksaminen kohentuu.

Tipattoman kuukauden aikana voi kuulostella, miltä juomattomuus tuntuu. Onko se helppoa vai onko alkoholista vaikea pidättäytyä?

Moni huomaa, että ei tarvitsekaan alkoholia ja saattaa jatkaa tipatonta kuukauden loputtuakin. Tipaton voi toimia myös sysäyksenä alkoholinkäytön vähentämiselle. Tavaksi voi tulla vaikkapa se, että pitää kuukausittain yhden tai kaksi viikkoa tipatonta.

6. Miten juhlissa voisi juoda­ vähemmän?

Juhliin mennessä on hyvä miettiä jo etukäteen, kuinka paljon juo tai tarvitseeko juoda lainkaan. Jos päättää, että tänään juon 3 annosta, niin sitten pitää päätöksestä kiinni. Hyvä tapa vähentää juomista on se, että joka toinen lasillinen on vettä tai muuta alkoholitonta juomaa. Kannattaa myös juoda hitaasti ja syödä hyvin.

Alkoholin käyttö on taitolaji­, mutta ei se mitään rakettitiedettä ole. Aika hyvälle tolalle pääsee jo sillä, että muistaa riskirajat ja pitää huolen siitä, että oma juominen pysyy niiden alapuolella. Terveillä työikäisillä miehillä alkoholinkulutuksen kertakäytön riskiraja on 7 annosta ja naisilla 5 annosta.

7. Mitä juhlien järjestäjän on hyvä ottaa huomioon?

Voi miettiä, tarvitseeko näissä juhlissa edes alkoholia. Jos tulee siihen tulokseen, että kyllä, on alkoholittomia vaihtoehtoja oltava myös saatavilla.

Kannattaa myös pitää jokin tolkku siinä, kuinka paljon alkoholia hankkii. Juhlatunnelma ei yleensä ainakaan parane sillä, että kaikki juovat runsaasti.

8. Jos ei halua juoda ­lainkaan, miten asian voisi selittää muille?

On hyvä miettiä etukäteen, miten kieltäytyä, jos joku tyrkyttää vaikkapa skumppalasillista. Voi sanoa, että ei kiitos, olen vähentänyt alkoholinkäyttöä. Tai ei kiitos, olen tipattomalla, olen autolla, nukun paremmin ilman.

Kulttuurissamme on edelleen sellainen ikävä piirre, että juomattomuutta pitää selittää. Kaikille vinkiksi, että jos joku ei halua juoda, häneltä ei tarvitse kysyä, miksi.

Lue myös: Ongelmajuominen pysyi piilossa – Psyykkinen riippuvuus alkoi ensihuikasta, kertoo Nadja Mäkinen: ”Kun kaikki joivat, alkoholismi oli helppo kieltää”

9. Jos on kohtuukäyttäjä­, ei syytä huoleen ole, eikö niin?

Mikä on kohtuukäyttöä? Suomessa yli puolet niistä, jotka ovat riskijuojia, ajattelevat olevansa kohtuukäyttäjiä. Tämä johtuu siitä, että meillä riskijuominen on niin tavallista. 80 prosenttia kaikista suomalaisten juomiskerroista kuuluu riskikäyttöön eli siis on joko riskikäyttäjien juomaa tai juodaan niin, että humalan raja ylittyy. Siksi monella on vääristynyt käsitys kohtuukäytöstä.

Kannattaa myös muistaa, että riskikäytön rajat eivät ole turvarajoja. Pienetkin annokset voivat johtaa onnettomuuksiin tai ongelmiin ihmissuhteissa. Alkoholi lisää myös syöpäriskiä, ja tämä riski lakkaa olemasta vasta, kun ei käytä lainkaan.

Meillä on myös Suomessa vähän sellaista asennetta, että hienot juomat eivät ole vaarallisia. Mutta ihan samaa etanolia niissäkin on. Terveys- ja muiden haittojen kannalta on aivan sama, juoko konjakkia, kossua, vuosikertaviiniä vai Alkon alahyllyltä hankittua niin sanottua kyykkyviiniä.

10. Mikä avuksi, jos omat keinot eivät­ riitä juomisen vähentämiseen tai lopettamiseen?

Hyvinvointialueiden päihdepalvelut, oma työterveyshuolto tai terveyskeskus auttavat, jos omat keinot eivät riitä.

Matalan kynnyksen apua on saatavilla Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n auttavasta puhelimesta. Päihdeneuvonnan ammattilaiset auttavat numerossa 0800 900 45 ympäri vuorokauden, jos kaipaa tukea alkoholinkäytön vähentämiseen tai lopettamiseen. Puhelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia.

Lue myös: Viina vei Tatu Varpukarilta johtotyöt, perheen ja lähes hengen – ”Minusta ei tule enää koskaan kohtuukäyttäjää”

Tatu Varpukari jätti alkoholin.

Raittiina pysyminen ei ole mahdoton rasti – on vain oltava kokonaan juomatta. ”Jos nyt lähtisin tästä viikonlopun kunniaksi terassille vain yhdelle, minulla ei olisi edes promillen miljoonasosan mahdollisuutta jättää juomista siihen”, Tatu Varpukari kertoo sairaudestaan. © Sara Pihlaja

X