Iskikö äkillinen yläselkäkipu lapaluiden väliin? Vai onko yläselkä jumissa? Näin helpotat oloa ja vältät yläselän jumit – Lue fysioterapeutin neuvot

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Kun yläselkäkipu iskee, syynä voi olla fasettilukko tai se, että yläselkä on jumissa.
Yläselkäkipu paikantuu monesti lapojen väliin. Mikä avuksi, kun yläselkä on jumissa tai lukossa? © iStock
Fasettilukkoa ja muita yläselän kipuja ja jumeja voi ehkäistä pitämällä selän lempeässä liikkeessä.

Äkillinen yläselkäkipu on piinaava, vaan ole harvinainen vitsaus. Onko yläselkä jumissa vai mistä yläselän kivut johtuvat? Miten selkäkivun oireita voisi helpottaa, tuoko yläselkä-venytys avun? Näin vastaa kysymyksiin yläselän kiputiloista ja fasettilukoista fysioterapeutti, OMT-fysioterapeutti Karin Ansas, Terveystalosta.

1. Kun pistävä ja äkillinen yläselkäkipu iskee lapaluiden väliin, mistä on oikein kyse?

Yläselkäkipu voi johtua fa­settilukosta, joka on vaaraton mutta ärsyttävä fasettinivel­ten aiheuttama kiputila rangassa.

Yläselän fasettilukko oireilee juuri tuollaisena pistävänä äkillisenä kipuna lapaluiden välissä.

Kipu voi lisääntyä, kun taivuttelee yläselkää tai yskii. Kipu voi myös haitata hengitystä ja pahentua syvään hengittäessä.

2. Kun yläselkä on jumissa, voiko fasettinivel mennä jotenkin sijoiltaan?

Ei mene, toisin kuin moni saattaa ajatella. Nivelen meno pois paikoiltaan olisi huomattavasti vakavampi vamma.

Fasettinivel on nivel, joka liittää selkärangan nikaman toiseen. Ylempi nikama liukuu aina alemman päälle. Näin selkäranka voi taipua eri suuntiin. Kun yhden tai useamman fasettinivelen liikelaajuus on rajoittunut, puhutaan fasettilukosta. Usein myös fasettinivelen ympärillä olevat lihakset jumittuvat kramppiin suojatakseen niveltä.

Yleensä fasettilukko tulee rintarangan eli yläselän alueelle, mutta se voi toki tulla myös alaselkään tai niskan alueelle.

3. Mistä yläselän fasettilukko johtuu?

Kuten muutkin nivelet, myös fasettinivelet ovat alttiita rasitukselle, kulumiselle ja vammoille.

Jos olet pitkiä aikoja paikallaan huonossa tai toispuoleisessa asennossa tai kannat vaikkapa painavaa kassia, voi siitä seurata fasettilukko. Huono nostotekniikkakin voi johtaa fasettilukkoon. Toki sen voi saada myös urheillessa tai kuntosalilla.

Fasettilukko voi johtua myös selkärangan rappeutumasta tai yksinkertaisesti nivelten kulumisesta.

Joskus fasettilukkoon riittää nopea ja pieni selän liike, jolloin nikamien välissä ei kaikki ole ollut hallinnassa ja nikama jämähtää virheasentoon.

Myös kylkiluun nikamaliitokseen voi tulla fasettilukkoa muistuttava kiputila, jolloin kipu voi säteillä kyljen alueelle tai jopa rinnan puolelle. Se saattaa luonnollisesti pelästyttää – rinnan kivun pelätään olevan sydänperäistä, mutta syynä onkin vain lukko. Rintakivussa on kuitenkin aina tärkeää poissulkea sydänongelmat.

4. Voiko yläselän jumia ja fasettilukkoa avata­ itse?

Fasettilukkoa voi yrittää avata itse. On kuitenkin osattava tehdä oikea kolmiulotteinen liike, jonka voi tehdä kahdella eri tavalla: rintarangan taivutus eteen, sivulle ja kierto samaan suuntaan kuin taivutus tai rintarangan suoristus eli taaksetaivutus, sivutaivutus ja kierto poispäin sivutaivutuksesta.

Kolme ensimmäistä päivää tuntuvat ilkeimmiltä, mutta sitten kipu alkaa helpottaa. Jos olo ei ole viikon päästäkään helpottanut, kannattaa hakeutua fysioterapeutille.

Lue myös: Näin vältät fasettilukot – Katso helpot jumppaohjeet ja ehkäise pistävä kipu selkä- ja rintarangan liikkuvuutta parantamalla

Fasettilukot ovat kipeä vaiva

Fasettilukko voi tulla mihin tahansa selkärangassa. Fasettilukko rintarangassa voi aiheuttaa pistävää kipua liikkuessa ja ­sisään hengittäessä. © Tommi Tuomi/Otavamedia

5. Yläselkä on jäykkä ja kipeä. Mistä selkäoireet johtuvat?

Pitkäkestoinen rasitus, jossa ei tapahdu paljon liikettä, on ehdottomasti yleisin syy yläselän jumeihin ja kipuihin.

Suurin syyllinen on etukumara asento, jossa pää on alhaalla ja yläselkä pyöreänä. Tällaiseen asentoon me helposti jämähdämme, kun työskentelemme näyttöpäätteen ääressä tai tuijotamme kännykkää. Myös kirjaa lukiessa tai vaikkapa neuloessa asento voi olla huono.

Toki yläselän kipujen taustalla voi olla myös kylkiluihin kaatuessa tullut vamma tai selkärankareuma. Nämä ovat kuitenkin harvinaisempia.

6. Pitäisikö siis istua tikkusuorassa kuin tinasotilas?

Ei missään nimessä. Tärkeintä on, että muistaa vaihdella asentoa, suoristaa välillä rankaa ja vetää keuhkot täyteen ilmaa. Kumara asento estää keuhkoja laajentumasta kunnolla, ja staattinen asento hidastaa lihasten verenkiertoa, jonka mukana lihakset saavat happea.

Kun suoristaa rankaa, kylkiluut joustavat ja rintakehä laajenee eteenpäin ja sivuille.

7. Kun yläselkä on jäykkä, millainen venytys ja treeni vetreyttävät yläselän lihaksia ja rintakehää?

Yläselän liikuttelu on parasta ennaltaehkäisyä jumeihin ja lukkoihin.

Hyvää kotijumppaa on esimerkiksi varjonyrkkeily, jossa yläselkä saa kiertoliikettä. Jos istuu pitkiä aikoja samassa asennossa, kannattaa varjonyrkkeillä muutaman kerran päivässä.

Jos nyrkkeily ei tunnu omalta, voi pitää kädet ristissä rinnan päällä ja kiertää yläselkää puolelta toiselle. Katse kannattaa pitää suoraan edessä, jotta ei heilu puolelta toiselle. Se saattaa nimittäin alkaa huimata.

Kiertoliikettä voi tehdä myös kylkimakuulla maaten niin, että vie päällimmäisen käden vuorotellen eteen ja kropan yli taakse.

Konttausasennossa voi yläselkää vetreyttää pyöristämällä ja notkistamalla.

Rintakehää voi avata istuenkin niin, että avaa kädet si­vuille ja pullistaa rintaa eteenpäin.

Jos sinulla on jumppakuminauha, kiinnitä se ovenkahvaan ja tee soutuliikettä eli vedä lapaluut yhteen. Myös monet keppijumppaliikkeen ylläpitävät yläselän liikkuvuutta.

Lue myös: Katso venyttelyohjeet! Hyvästele jäykkyys kehostasi – Tee helpot liikkeet ja kehitä lihastasapainoasi

Venyttele koko kehoa ja tasapainota kehon liikkuvuutta

Venyttele koko kehoa ja tasapainota kehon liikkuvuutta ja lihastasapainoa. © Pekka Nieminen / Otavamedia

8. Miten fysioterapeutti voi helpottaa tuskaista oloa, kun yläselkäkipu ilmaantuu?

Fysioterapeutti voi mobilisoida eli joustattaa rankaa käsin ja näin saada nikamien liikkeen palautumaan normaaliksi. Fysioterapeutin ohjauksessa voi tehdä myös rangan liikettä parantavia harjoituksia.

Fasettilukon voi avata myös manipulaatiolla eli käsittelemällä jumittavaa kohtaa. Yksi nopea painallus voi saada nikaman ”naksahtamaan”, jolloin paine fasettinivelten välistä purkautuu ja nikamien liike paranee.

Mitään ei edelleenkään naksauteta paikoilleen, koska fasettilukossa mikään ei ole pois paikoiltaan.

9. Vanhetessa selkäranka ­rappeutuu ja liikkuvuus vähenee. Onko mitään tehtävissä?

Vaikka vanhenemiseen kuuluu rangan kuluminen, paljonkin on tehtävissä. Selkäranka nikamineen ja nivelineen on vähän kuin saranat. Ne ruostuvat, jos niitä ei käytä.

Siksi mikä tahansa liikkuminen – on se sitten hyötyliikuntaa, edellä mainittua kotijumppaa tai liikuntaharrastus – tekee hyvää selkärangalle.

Päivittäin pitäisi liikkua ainakin puoli tuntia, mutta senkin voi jakaa kahteen viidentoista minuutin pätkään.

Lue myös: Selkä kuntoon! Katso jumppaohjeet ja venytä alaselkäsi vetreäksi

10. Miksi kävely on hyvä­ selkäliike?

Kävely on mitä parhainta liikuntaa, koska se ei vaadi erityisiä välineitä ja sitä voi harrastaa ympäri vuoden.

Kävely vetreyttää yläselkää tehokkaasti, sillä kävellessä yläselkä liikkuu käsien mennessä vuorotellen eteen ja taakse. Kävellessä kumara asento myös automaattisesti oikenee, mikä antaa liikkumatilaa lihaksille ja nivelille.

Kävelyä voi tehostaa ottamalla sauvat mukaan, mutta ilman sauvojakin kävely tekee hyvää selälle. Lisäksi ulkona kävellessä tulee hengitettyä kunnolla happea sisuksiin, mikä parantaa lihasten hapensaantia ja verenkiertoa.

Lue myös: Kävely kannattaa! Näin reipas käveleminen vaikuttaa terveyteesi – Lue 12 vinkkiä

 

X