Totta vai tarua: Voiko jalan koko muuttua aikuisena?

Jaa artikkeliLähetä vinkki
jalan koko voi muuttua
Liian pienet kengät voivat aiheuttaa kipua, varpaiden asentomuutoksia, vaivaisenluuta, rakkoja, kovettumia, ­känsiä ja jopa hermopinnettä © Otavamedia-arkisto
Jalkaterien nivelrakenteiden löystyminen voi vaikuttaa jalkojen kokoon aikuisena, kertoo dosentti ja jalkaterapeutti Minna Stolt Turun yliopistosta.

Aikuisena jalan koko voi kasvaa mutta ei pienentyä

Totta. Aikuisena ja erityisesti yli 50-vuotiaana jalan koko voi kasvaa, mutta se ei juurikaan enää pienene. Ikääntyessä jalkaterän nivelrakenteet alkavat luonnostaan löystyä, ja joskus ne voivat jopa surkastua.

Nivelrakenteiden löystyminen voi saada jalkaterän kasvamaan sekä pituus- että leveyssuuntaan. Sen takia on tavallista, että iäkkäillä ihmisillä on vähän räpylämäiset jalat. Jos nivelrakenteiden löystymistä haluaa ehkäistä, jalkoja kannattaa aktivoida jalkavoimistelulla, joka vahvistaa jalan rakennetta.

Lue myös: Jalkojen hoito säännöllinen kannattaa – Näin vältät ja hoidat yleisimmät jalkavaivat: Katso myös jumppaohjeet!

Usein jalan koko kasvaa, kun painoa tulee lisää

Totta. Jalkaterässä on kolme erilaista kaarta, joiden tehtävänä on toimia kehon luonnollisena iskunvaimennusjärjestelmänä.

Kun painoa tulee lisää, kaaret luonnollisesti kuormittuvat enemmän ja ne antavat hieman myöden. Sen seurauksena jalka muuttuu lattamaisemmaksi ja sen koko kasvaa. Jos ylipainoa kertyy vuosien mittaan paljon, jalan koko voi kasvaa jopa useita numeroita.

Lue myös: Seisotko sinäkin tietämättäsi etukenossa? Jalkateräsi vaivat ja säryt voivat johtua siitä

Jalkaterän liikkuvuusharjoitteet parantavat jalkaterän asentoa.

Jalkaterän liikkuvuusharjoitteet parantavat jalkaterän asentoa. © Pekka Nieminen/Otavamedia

Vanhoja kenkiä voi hyvin käyttää, vaikka ne vähän puristaisivatkin

Tarua. Sopivan kokoiset kengät ovat terveyden kannalta todella tärkeät. Liian pienet kengät voivat aiheuttaa kipua, varpaiden asentomuutoksia, vaivaisenluuta, rakkoja, kovettumia, ­känsiä ja jopa hermopinnettä.

Aina jalkojen koon muuttumista ei ­kuitenkaan huomaa itse. Hyvä keino tarkistaa kengän sopivuus on ­kenkäkaupassa ottaa kengän sisäpohjallinen irti ja mennä seisomaan sen päälle. Pisimmän varpaan päähän pitäisi jäädä vähintään sentin verran pohjallista näkyviin.

Lue myös: Kärsitkö jalkavaivoista, luupiikistä, vaivaisenluusta tai polvisärystä? Näillä ortopedin vinkeillä huolehdit jalkojesi terveydestä

X