Elokuva-arvio: Greta Gerwigin Pikku naisia on moderni kuvaus varhaisfeministisestä teoksesta

Greta Gerwigin moderni, henkilöitä ja tapahtumia nimenomaan sisarusten silmin katsova näkemys kantaa hyvin klassikon muiden suosittujen versioiden rinnalla.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Emma Watson, Saroise Ronan, Florence Pugh ja Eliza Scanlen näyttelevät Marchin perheen tyttäriä. © Nelosen kuvapalvelu

Greta Gerwigin moderni, henkilöitä ja tapahtumia nimenomaan sisarusten silmin katsova näkemys kantaa hyvin klassikon muiden suosittujen versioiden rinnalla.
Teksti: Arto Pajukallio

Alkunäytöksessä nuori nainen tarjoaa käsikirjoitusta mieskustantajalle, joka vaatii että tarinan kaikkien naisten on mentävä naimisiin; sitä aika kuulemma kaipaa.

Tähän joutui nuori kirjailija Louise May Alcott myöntymään kirjoittaessaan omaelämäkerrallisen merkkiteoksensa neljän teinisisaruksen kasvusta 1860-luvun Yhdysvalloissa. Greta Gerwigin elokuvasovituksen prologi – johon palataan lopussa – avaa tulkintaan rinnakkaistason, joka huomioi tyttöromaanin varhaisfeministisen aseman, aikansa pyrkimyksen kuvata naiseuden eri puolia, vaikka miehet kuitenkin määräävät millainen naiseus sallitaan, niin todellisuudessa kuin taiteessakin.

Tekninen toteutus ja epookki ovat kohdillaan, ja näyttelijäkollegio ilmentää paneutunutta osaamista.

Emma Watson on vanhin vastuullinen Meg, Saoirse Ronan kirjoittava Jo, Eliza Scanlen herkkä musikaalinen Beth ja Florence Pugh nuorin Amy. Laura Dern on äiti, Meryl Streep täti, ja Timothée Chalamet naapurin Laurie-poika.

Pikku naisia, sunnuntai 14.5 klo 21.40, Nelonen

X