Elokuva-arvio: Pasolinin Pummi on säväyttävä elokuva Rooman karuilta kaduilta

Pier Paolo Pasolinin inspiroiva, säväyttävä esikoiselokuva Pummi saa meillä tv-ensi-iltansa vasta nyt. Pasolini kuoli viisikymppisenä väkivaltaisesti Pummin tapaisilla slummimaisilla paikoilla.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Vasemmalla Franco Citti, joka tulkitsee upean paljaasti pääroolinsa Vittorio ”Accattone” Cataldina.

Pier Paolo Pasolinin inspiroiva, säväyttävä esikoiselokuva Pummi saa meillä tv-ensi-iltansa vasta nyt. Pasolini kuoli viisikymppisenä väkivaltaisesti Pummin tapaisilla slummimaisilla paikoilla.
Teksti: Jussi Karjalainen

Marxistisilla näkemyksillään ja homoseksuaalisuudellaan konservatiivisia piirejä ärsyttänyt Pasolini on hahmo, jonka nimiin äärimmäisyyksineen Anna Eriksson, oma tuore elokuvakentän hämmentäjämme, vannoo.

Pummin päähenkilö on nuorimies nimeltä Accattone, Pummi. Esikoistaan valmistaessaan Pasolini oli jo neljänkymmenen ja tunnettu kirjailija ja keskustelija. Alamaailmakuvaus Rooman laitamilta on vain näennäisesti neorealismi-tyylin jatkoa, sillä oikaisematonta kohtaloaan toteuttava parittaja Pummi saa armottomissa kuvissa uskonnollista sävytystä.

Bachin kirkkomusiikki yhdistyy amatööreihin, joilla Pasolini miehitti ja naisitti roolit. Pääosan Franco Citti luonnehti myöhemmin omasta laitapuolen taustastaan huolimatta hahmoaan Messiaaksi, joka tulee ja pyytää.

Pummi, lauantai 29.10. klo 21.05, Teema & Fem

Lue myös: Anna Eriksson myöntää ylpeyden haalistuneen iän myötä – ”Nykyään olen myös toisten ihmisten onnistumisista ja saavutuksista onnellinen”

X