Elokuva-arvio: Kun tytär on aikuisempi kuin äitinsä – Selma Vilhusen ohjaama Tyttö nimeltä Varpu tarjoaa maanläheistä ihmissuhdedraamaa

Tyttö nimeltä Varpu -elokuvassa Varpu on monin tavoin aikuisempi ja vastuullisempi, kuin lapsestaan apua ja turvaa hakeva yksinhuoltajaäiti Siru.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Varpu (Linnea Skog, oik.) saa ongittua äidiltään (Paula Vesala) isänsä nimen.

Tyttö nimeltä Varpu -elokuvassa Varpu on monin tavoin aikuisempi ja vastuullisempi, kuin lapsestaan apua ja turvaa hakeva yksinhuoltajaäiti Siru.
Teksti: Arto Pajukallio

Käsikirjoittaja ja ohjaaja Selma Vilhunen (s. 1976) on monissa töissään käsitellyt nuoria ja kasvamista, äitien ja lasten suhteita, hevosharrastusta ja mielenterveyden ongelmia.

Samoja teemoja tutkitaan myös kasvukuvauksessa Tyttö nimeltä Varpu, jossa juuri 12 täyttävä Varpu on monin tavoin aikuisempi ja vastuullisempi kuin epävarma, lapsestaan apua ja turvaa hakeva yksinhuoltajaäiti Siru. Ylösalaisin kääntyneet roolit ravistuvat, kun tyttö karkaa – autoa ajamalla – kohti Oulua tavatakseen isänsä, josta ei tiedä mitään.

Linnea Skog voitti parhaan pääosan Jussin roolityöstään, josta sekä lapsen ikä ja ajatukset että ennenaikainen aikuisuus välittyvät koskettavasti. Yhtä lailla kiitoksen ansaitsee Paula Vesala hauraana vanhempana, joka itsesäälin purkauksissaan toivoisi olevansa parempi äiti, mutta ei kykene kunnolla kantamaan huoltajuuden taakkaa.

Varpun ja Sirun henkilöt ja keskinäinen side kannattavat elokuvaa, jonka sivuteemat vuotavat saumoissaan ja jonka toiminnalliset jaksot eivät aina yllä kerronnalliseen lujuuteen.

***

Tyttö nimeltä Varpu, ke 24.3. klo 21.00 Tv2

Lue myös: Elokuva-arvio: Miss Farkku-Suomi on nostalginen 70-luvun ajankuva – pääosaa näyttelee laulaja Sanni

X