White Wall – sitkeä mysteerisarja käsittelee ydinjätteen vaikutuksia

Jaa artikkeliTilaa Seura
Suursarjassa White Wall 700 metrin syvyydestä löytyy maaginen valkea seinä. Keskeisissä rooleissa nähdään norjalainen Aksel Hennie ja ruotsalainen Vera Vitali.
Suursarjassa White Wall 700 metrin syvyydestä löytyy maaginen valkea seinä. Keskeisissä rooleissa nähdään norjalainen Aksel Hennie ja ruotsalainen Vera Vitali. © Alvi Pakarinen
Suomalais-ruotsalaisessa suursarjassa White Wall ydinjätteiden loppusijoituspaikan syvyyksistä löytyy arvoitus. Ohjaaja Aleksi Salmenperä halusi tarkastella, kuinka suhtaudumme siihen mitä ei voi ymmärtää.

White Wall -sarjaa kelpaa fiilistellä. Kahdeksanosainen suomalais-ruotsalainen sarja maksoi miljoonan jaksolta, mutta silti se on ”erilainen” jännityssarja. Tekijä Aleksi Salmenperä on palkittu ohjauksen Jusseilla Häiriötekijästä (2015) ja Tyhjiöstä (2018).

White Wallissa viimeistellään ydinjätteiden loppusijoituspaikkaa. Avajaisten alla kuilusta C6 löytyy 700 metrin syvyydestä valkoinen seinä, joka on täysin tuntematonta ainetta, ehkä elävä. Hätkähdyttävä löydös ”koskettaa kaikissa siihen, mihin he uskovat tai mitä he pelkäävät”.”Olen iloinen, että sarja toimii suunnitelmamme mukaan. Se on sitkeä mysteeri”, Salmenperä, 47, sanoo.

Emme ymmärrä kaikkea

Salmenperälle sarja ei kuitenkaan ole scifiä tai trilleri.”Idea on tarkastella, miten suhtaudumme siihen, ettemme ymmärrä kaikkea. Meidän pitää maanisesti saada asiat ratkaistujen kansioon.”

Tämä asenne riivaa ydinjätelaitoksen projektipäällikköä Lars Ruudia (Aksel Hennie). Norjalaistähti tunnetaan Nobel-sarjasta ja Yksin Marsissa -elokuvasta.

”Tässä yhtenä päivänä Aksel Hennie soitti ja sanoi olevansa kerrankin onnellinen näyttelijäntyöstään. Yleensä tulos ahdistaa häntä.”

Ohjaaja otti kuvauksissa maanläheisyyttä irti ohjeistamalla näyttelijöitä: ”Don’t härregud it! Älkää päivitelkö.” Näyttelijät taas alkoivat kysellä, mikä on tehtävän kohtauksen ”härregud-level”.

Eero Milonoff on turvapäällikkö, Anna Paavilainen uhkaavasti käyttäytyvä aktivisti. Ruotsin suursuosikkeihin lukeutuva Vera Vitali (Bonusperhe) esittää geologia. Löydös osoittautuu mittasuhteiltaan valtavaksi.

Salmenperä oli kirjoittanut jo pitkään tätä sarjaa, jota hän ei aikonut ohjata vaan myydä ”eläkevakuutuksenaan” ulkomaille.

”Sekin eläke on nyt mennyt”, Salmenperä sanoo.

Esilukijat Roope Lehtinen ja Mikko Pöllä kun tahtoivat ottaa idean uudelle Fire Monkey -tuotantoyhtiölleen.

Alkuperäinen teksti sijoittui noin vuoteen 2050.

”Ydinenergia on pelastanut maapallon ympäristökatastrofilta, mutta ydinjäte pitää haudata johonkin. Maailma on itse asiassa aika reipas. Afrikkakin on saatu jaloilleen, kun on jääkaapin kokoisia ydinreaktoreita”, Salmenperä kuvailee.

Konsepti heitettiin omaan aikaamme ja Pohjois-Ruotsiin. Idea välähti Michael Madsenin dokumentista Onkalo – säteilevä hauta (2010). Dokkarin aiheena on Olkiluotoon louhittu ydinjätteen loppusijoituspaikka.

Oikeasti syvällä

Vaikka sarja onkin tapahtuvinaan Ruotsissa, sarja kuvattiin Pyhäjärvellä vanhassa kaivoksessa. Pikkukaupunki Pyhäjärvessä on Twin Peaksiä.

”Alas kaivokseen mentiin aina puoli tuntia spiraalitietä vanhoilla pakuilla. Lähdettiin 20 asteen pakkasesta, mutta alhaalla odotti 20 astetta lämmintä.”

Ryytynyt kuvaussihteeri huomautti, että Tukholman alla olisi ollut hyviä tunneleita 20 metrin syvyydessä.

Ruotsin SVT näytti White Wallin jo syyskuussa lupaavan kaksijakoisin reaktioin. Maailmanloppua sarjassa ei ainakaan tule, koska toinen kausi on suunnitteilla. Salmenperä valmistelee myös kahta muuta uutta aluevaltausta, teinileffaa sekä ensimmäistä epookkielokuvaansa Ville Ritolasta ja Paavo Nurmesta, kovista juoksijoista.

White Wall, su 15.11. klo 21.30 Tv1

Kaivos on mielen peili

Raha tuo elokuviin ja televisiosarjoihin uskottavuutta. Tämä näkyy esimerkiksi sarjoissa Rauhantekijä ja White Wall, joka alkaa TV1:llä sunnuntaina. Yhteistä niille on myös monikansallisuus. Pelkästään Suomesta ei löydy sellaisia rahoja, että jaksobudjetit voisivat nousta miljoonan euron tasolle. Kalliille sarjalle tarvitaan yleisöä useammassa maassa. Siksi White Wallissakin kuullaan suomen ja ruotsin lisäksi paljon englantia.

Aleksi Salmenperän, Mikko Pöllän ja Roope Lehtisen kehittelemä jännitysdraama sijoittuu maailman suurimmalle ydinjätteiden loppusijoituspaikalle Pohjois-Ruotsiin. Syvältä maan alta löytyy yllättäen valkoinen seinä, joka alkaa vaikuttaa työmaan ihmisten mieliin.

Alkuasetelma tuo mieleen kaksi elokuvataiteen mestariteosta. Stanley Kubrickin 2001: Avaruusseikkailun ja Andrei Tarkovskin Stalkerin. Ensimmäisessä mystinen monoliitti johdattaa ihmiskuntaa elämän arvoituksen jäljille ja jälkimmäisessä olevaisuuden arvoituksia jäljitetään saastuneella ”vyöhykkeellä”. Kansijutussamme Salmenperä kertoo, minkälaisen ihmisen luonnetta käsittelevän mysteerin hän halusi luoda.

Onnimanni Liukkonen

Lue myös: Elokuva-arvio: Bayoneta – Viimeinen isku sijoittuu osittain Suomen Turkuun

X