Viralliset D-vitamiinisuositukset ovat monen mielestä alhaiset suomalaisten tarpeisiin – Paljonko D-vitamiinia uskaltaa syödä?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Paljonko D-vitamiinia uskaltaa syödä?
© istockphoto
Nykyisen kansallisen suosituksen mukaan sopiva päivittäinen D-vitamiinilisä terveelle aikuiselle on 10 mikrogrammaa.

Luontainen D-vitamiinin saanti muodostuu ravinnosta saatavasta D-vitamiinista ja toisaalta auringon ultraviolettisäteilyn ansiosta elimistössä syntyvästä D-vitamiinista.

Ravinnosta D-vitamiinia saa esimerkiksi kalasta, ja lisättynä maitotuotteista sekä ravintorasvoista.

Milloin riittää 10 mikrogrammaa D-vitamiiia päivässä?

Ravinnon D-vitamiinin määrä ei kuitenkaan useimmille ole riittävä, eikä pohjoisilla leveysasteilla auringon valokaan riitä ympäri vuoden D-vitamiinin tarpeen tyydyttämiseksi. Tämän perusteella suosituksen mukainen 10 mikrogrammaa päivässä vaikuttaa melko pieneltä määrältä.

Olemassa olevan tutkimusnäytön mukaan jopa 100 mikrogramman D-vitamiinilisä päivittäin vaikuttaa turvalliselta.

Mikäli olet terve aikuinen, jonka ravinto sisältää D-vitamiinia ja altistut kesäaikaan auringon valolle, turvallinen ja olemassa olevan tiedon mukaan todennäköisesti riittävä päivittäinen D-vitamiinilisä voisi olla 20 mikrogrammaa.

Asiantuntijana Jaakko Halonen, yleislääketieteen erikoislääkäri.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 2/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X