Pieru piinaa – Voivatko ilmanvaivat johtua stressistä tai sairaudesta? Näin ravitsemusterapeutti vastaa 10 kysymykseen

Jaa artikkeli
© iStock
Ilmavaivat ovat kiusallinen riesa. Onko kyseessä pelkkä sosiaalinen haitta vai voiko taustalla olla sairaus?

Pierua ei kannata pidättää, mutta pieru voi paljastaa monta asiaa sinusta ja terveydestäsi. Kysyimme ilmavaivoista 10 kysymystä. Näin vastaa laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen:

1. Koko ajan pierettää. ­Pitääkö huolestua?

Piereskely on ­normaali ­kehon toiminto. Se on ­merkki siitä, että ruoansulatus ­toimii. Kaasua muodostuu, kun mikrobit käyttävät ravinnokseen suolistoon päätyneitä ravintokuituja ja polyfenoleita. Runsaat 20 pierua päivässä on ­vielä normaali määrä.

Jos ilmaa on päästettävä tätä enemmän, syy löytyy useimmiten elintavoista. Staattinen elämäntapa ja ­haitallinen stressi voivat saada vatsan reistailemaan.

Jos ilmavaivoihin liittyy epämukavaa oloa, vatsakipua ja silminnähtävää turvotusta, asia kannattaa tutkia.

2. Istun paljon ja liikun vähän. Miksi se lisää piereskelyä?

Istumisen ja paikallaan olon yhteyttä vatsavaivoihin saatetaan vähätellä, suotta. Jos ihminen istuu koneen ääressä koko työpäivän ja illalla telkkarin ääressä vähän lisää, kaasun eteneminen suolistossa ­hidastuu. Siksi istumista pitää tauottaa ja tehdä välillä vaikka pumppaavia ja keski­vartaloa vahvistavia liikkeitä, jotta ­kaasut pääsevät liikkumaan normaalisti.

Liikunta tepsii ilmavaivoihin toistakin reittiä. Elimet ja kudokset ovat huokoisia, joten osa suolistokaasuista poistuu hengästyessä keuhkojen kautta. Tämänkin vuoksi ­reipasta liikuntaa, kuten tanssia tai sauvakävelyä, olisi hyvä harrastaa 2,5 tuntia viikossa.

Lue myös: Löydä paras liikuntalaji – Millaista työtä teet? Näin liikkumistavan tulisi tukea oman työsi kuormittavuutta

3. Elämäni on stressaavaa. Voiko se aiheut­taa epämääräiset vatsavaivani?

Suolisto ja aivot keskustelevat keskenään koko ajan vagushermon kautta. On siis loogista, että mielen liikkeet vaikuttavat myös vatsan toimintaan. Stressi, väsymys ja huoli saavat kehon kipusignaalit voimistumaan. Kaikenlaiset vatsanväänteetkin tuntuvat voimakkaampina, kun ihminen voi henkisesti huonosti. Kipua voi aiheuttaa esimerkiksi vatsaan kertynyt ilma, joka venyttää suolen seinämää.

Stressi voi myös olla vatsaoireiden lähde. Se aktivoi sympaattisen hermoston, joka ­pitää meidät valmiudessa vaaroihin. Tällöin rentoutumisesta ja ruoansulatuksesta vastaava parasympaattinen hermosto ei pääse aktivoitumaan eikä vatsa pääse toimimaan normaalisti. Teoriassa tämäkin voisi voimistaa ilmavaivoja.

Lue myös: Helppo hengitystekniikka rauhoittaa sydämen – Näin ”vagaalinen jarru” nollaa nopeasti kehon stressireaktion

4. Millaiset rentoutuskeinot rauhoittaisivat mielen ja vatsan?

Helpoin keino on ­kokeilla syvä­hengitystä. Se aktivoi ­vagushermoa, rauhoittaa ja ­palauttaa. Vedä ilmaa keuhkoihin ja laske samalla viiteen. ­Pidätä hengitystä viiden sekunnin ajan ja puhalla ilma ulos viiteen laskien.

Tutkittuja rentoutuskeinoja ovat myös mindfulness, läsnäoloharjoitukset, meditaatio ja jooga. Ota käyttöön keino, joka tuntuu mielekkäältä ja johon on helppo tarttua.

5. Millä tavoin ruokavaliota kannattaisi rukata, jos vatsaa vääntää ja ­ilmaa kertyy?

Ensisijaisesti vatsa­vaivoja ­kannattaa yrittää lievittää ­liikunnalla ja rentoutu­malla. Ruokavaliota kannattaa ­alkaa tutkia vasta, jos nämä eivät auta.

Ruoat, kuten palkokasvit ja ruisleipä voivat voimistaa kaasun muodostusta, joten näiden syömistä kannattaa jakaa tasaisesti pitkin päivää. Jos syö paljon ruisleipää, osan voi korvata jollain muulla leivällä.

Ruokavalion karsimi­sesta olisi hyvä keskustella ravitsemusterapeutin kanssa, ­ettei tärkeitä ravintoaineita jää ­uupumaan.

Lue myös: Vatsa turpoaa, ilmavaivat kiusaavat – mistä voi olla kyse? Lue asiantuntijan keinot ärtyvän suolen hoitoon

6. Pieru on alkanut haista tavallista pahemmalle. Mistä se voi johtua?

Selitys löytyy todennäköisesti ruokavaliosta.

Jos syö paljon eläinproteiinia, bakteerit hyödyntävät ylijäämäproteiinia ravinnokseen ja saavat aikaan pahalle haisevaa yhdistettä, rikkivetyä. Tätä voidaan hillitä lisäämällä ruokavalioon fruktaaneja, joita on ruisleivässä, vehnässä, ohrassa ja sipuleissa. Tämä saattaa tuntua paradoksaaliselta, koska juuri nämä kuidut tunnetusti pierettävät.

Rikkivety voi itsessään olla terveydelle haitallinen yhdiste. Parhaillaan tutkitaan, onko sillä yhteyttä tulehduksellisiin suolistosairauksiin.

Rikin hajusta ei kuitenkaan pidä automaattisesti huo­lestua. On olemassa myös turvallisia rikkiyhdisteitä, joita syntyy esimerkiksi, kun syö kaalia.

Osa ihmisistä on lehmien ­tavoin metaanin tuottajia, eli suolistomikrobiston koostumus on sellainen, että se tuottaa suolistossa voimakkaan ­hajuista metaania. Vielä ei ­tiedetä, voisiko riesaa jollain konstilla hillitä.

Mikrobisto tuottaa meille terveellisiä yhdisteitä, kun se saa monipuolisesti kuituja kasviksista, viljoista, marjoista, pähkinöistä, siemenistä ja palkokasveista.

7. Kärsin ajoittain ummetuksesta, ja siitäkös ilmavaivat riehaantuvat. Miten saisin suolen toimimaan säännöllisesti?

Kuitu on paras ummetuslääke, mutta aina ummetus ei johdu kuidunpuutteesta.

Suolen tyhjentymissignaaleja on tärkeää kuunnella. Kun keho ilmoittaa, että on päästävä vessaan, kannattaa toimia suht pian. Ulosteen panttaaminen saa suoleen oikosulun, eikä se välttämättä tyhjennykään enää silloin, kun itse ­haluaisi.

Ummetus voi johtua myös lantionpohjan kireyksistä ja motorisista ongelmista. Niistä voi viestiä ohut uloste ja tunne, että osa kakasta jää ikään kuin jumiin. Lantionpohjaan erikoistunut fysioterapeutti osaa auttaa.

Lue myös: Kakka ei tule joka päivä – Olenko normaali? Asiantuntijan 10 vinkkiä, joilla saat vauhtia vatsaan

8. Hillitön piereskely on ennen kaikkea sosiaalinen haitta. Mitä asialle voi tehdä?

Vapautunut piereskely ei ole kulttuurissamme suotavaa, etenkään muiden kuin perheenjäsenten seurassa. Jumppatunnilla karannut ilma ­nolottaa.

Voimme syyttää vatsavaivoistamme osin rakennettua ympäristöämme. Miksi esimerkiksi toimistojen ja ostoskeskusten vessakopit on erotettu toisistaan paperinohuilla seinillä ja lattianrajaan on jätetty iso rako? Moni kertoo arastelevansa vessakäynnistä kantautuvia ääniä ja hajuja ja pidättää, kunnes pääsee kotiin.

Voisiko yleisistä vessoista tuunata vatsaystävällisempiä?

Osa on saanut rauhan suolelleen etätyöskentelystä.

9. Voisivatko piparminttuöljy tai IBS-valmiste tepsiä ilmavaivoihin?

Piparminttuöljykapselit ovat vatsavalmisteista kaikkein tutkituimpia. Piparmintun eteeriset öljyt relaksoivat suolistoa, joten ne voivat tepsiä paitsi kipuun myös ilmavaivoihin.

Kaasukuplia pienentävät valmisteet auttavat kaasua poistumaan elimistöstä helpommin.

Ärtyvän suolen rauhoittamiseen tarkoitettuja IBS-valmisteita on olemassa monenlaisia, joten niiden valinnassa kannattaa olla tarkkana. Ummetukseen suunnitellut kapselit eivät välttämättä toimi ilmavaivoihin. Apteekkihenkilökunta auttaa parhaan valmisteen valinnassa.

10. Mistä tiedän, ­ovatko ilmavaivat seurausta ärtyvästä suolesta tai sairaudesta?

Jos epämääräiset vatsaoireet aiheuttavat kipua, kannattaa mennä lääkäriin. Suomessa on paljon keliakiaa ja tulehduksellisia suolistosairauksia, joiden mahdollisuus on suljettava ensin pois tutkimuksilla. Suolistosyöpäkin voi oireilla epämääräisinä vatsavaivoina.

Kipu, turvotus, ummetus, ­ripuli ja ilmavaivat ovat tyypillisiä oireita myös ärtyvän suolen oireyhtymässä. Tätä toiminnallista vatsavaivaa voi rauhoittaa liikunnalla ja mielen rauhoittamisella sekä ravitsemusterapeutin ohjauksessa aloitetulla fodmap-ruoka­valiolla.

Lue myös: Mikä ihme suomalaisten suolistoa oikein vaivaa? Listasimme 7 syytä suolisto-ongelmiin – näin IBD-sairauksia, keliakiaa, suolistosyöpää ja ärtyvän suolen oireyhtymää hoidetaan

X