Elokuva-arvio: Ruben Brandt, taiteenkerääjä -animaatio toteuttaa satiirista visualisointia

Jaa artikkeliTilaa Seura
Sandro Botticellin Venuksen syntymä -teos animaatioversiona animaatiossa Ruben Brandt, taiteenkerääjä.
Sandro Botticellin Venuksen syntymä -teos animaatioversiona animaatiossa Ruben Brandt, taiteenkerääjä. © Yle kuvapalvelu
Taideterapiainstituutin johtaja Ruben Brandt (äänenä Iván Kamarás) ei vain auta potilaitaan, vaan kärsii itsekin pakkomielteistä.

Slovenialaisen Milorad Krsticin esikoispitkänään ohjaama ja osin kirjoittama animaatiojännäri Ruben Brandt, taiteenkerääjä on toteutettu sekä teknisesti sujuvasti että taiteellisesti persoonallisella ilmaisuvoimalla. Tarinakin on kekseliäs.

Taideterapiainstituutin johtaja (äänenä Iván Kamarás) ei vain auta potilaitaan, vaan kärsii itsekin pakkomielteistä. Painajaiset vaativat häntä hankkimaan 13 maailmankuulua maalausta oman gallerian seinille. Töiden varastaminen huippumuseoista ympäri maailmaa herättää tietysti huomiota, ja kun vihjepalkkio nousee huikeaksi, haluaa rikollispomokin taidebisneksen apajille.

Elokuva rakastaa taidetta. Teokset tuodaan elävästi mukaan kerrontaan, ja animaatio vieläpä jäljittelee toimintaelokuvien kaahauksia ynnä taistelujaksoja viihdyttävästi.

Viehkon satiirinen visualisointi etäännyttää itse tapahtumien väkivaltaisuudesta ja kuolemanvaarasta, ja musiikkivalinnatkin ovat tyylikkäitä. Pääsköön Krstic pikimmiten jatkamaan uraansa suotuisissa merkeissä!

****

Ruben Brandt, taiteenkerääjä, ke 5.8. klo 22.00 Yle Teema & Fem

Lue myös: Teheran taboo -animaatio pohtii rohkeasti naisen asemaa Iranissa

X