UMK 23 -finaali koittaa – Kuka edustaa Suomea Liverpoolissa?
Euroviisuedustuspaikasta taistelee tasapäinen joukko kotimaisia taitajia. Nykyisin biiseillä on elämää kilpailun jälkeenkin. Viime vuoden kakkonen Bessin Ram pam pam oli vuoden suurin hitti Suomessa.
Hyvään vauhtiin äityneen Uuden Musiikin Kilpailun tämänvuotiset kilpasävelmät ovat ilahduttavan tasokkaita. Jopa niin hyviä, että kun Suomen suosituin teini-idoli Robin saatiin viimein mukaan, mollattiin hänen kisakappaleensa mediassa monelta taholta. Euroviisukarsintojemme mustat vuodet muistavia tämä hymyilyttää, mutta saa samalla miettimään, vaaditaanko lauluilta jo liikaa.
Elämää finaalin jälkeen
UMK on laadukkaimpia kansallisia euroviisukarsintoja, vaikka sen tyylikirjo onkin kaventunut. Mukana ei ole etnoa, raskasta rokkia tai edes iskelmää, vaan seitsemän potentiaalista hittibiisiä. Tämä lienee viime vuonna kakkoseksi sijoittuneen Bessin perintöä. Hänen Ram pam pamistaan kehkeytyi lopulta viime vuoden suurin suomalaishitti.
UMK:n suurin nimi Robin osallistuu kisaan letkeällä laululla Girls Like You, joka on kaikin puolin tyylipuhdas ja sisäsiisti. Se on amerikkalaista lounge funkia, jolla erityisesti ruotsalaiset ovat menestyneet euroviisuissa ihan kohtalaisesti. Robinin poikamainen lavakarisma lisää varmasti kokonaisuuden kiinnostavuutta.
Nykyeuroviisumusiikkia edustaa ehdokkaista parhaiten 17-vuotiaan Keira Lundströmin tanssiinkutsu No Business on the Dancefloor, jonka taustalta löytyvät Teemu Brunila ja vuonna 2011 euroviisuissa edustanut Axel Ehnström. Kokonaisuus ei ole järin omaperäinen, mutta väliosiin lisätty huilumainen luritus koukuttaa.
Kilpailun ainoa hidas kappale on kansainvälistä musiikkiuraa luovan Lxandran kuulas Somehing to Lose. Taitavana laulajana Lxandra houkuttelee kuuntelemaan viipyilevän laulun loppuun asti. Lavaesitys ratkaisee, jääkö kokonaisuus performanssiksi vai olisiko siitä ihan edustustehtäviin asti.
Omituisuudella voittoon?
Iskelmäehdokkaan puuttuessa humppakansan sydämet valloittanee Portion Boys, jonka kappale Samaa taivasta katsotaan syleilee maailmaa perinteisessä euroviisuhengessä. Jo viime vuosituhannen viisukisoista tuttu eri maiden ja kaupunkien luetteleminen on toki tunkkaista, mutta tässä maailmantilanteessa kovin hellyttävääkin. Kansainvälisen laulukilpailun sijaan sympaattinen hengennostatuslaulu sopisi vaikka jääkiekkokatsomoon.
Kuumaa-yhtyeen melodinen Ylivoimainen on kuin musikaalinen suvanto, sillä sen säveltä on helppo hyräillä mukana. Näennäisen yksinkertainen pop-kappale tuo mukavia muistumia syntetisaattoriajalta, ja kokonaisuus on ilahduttavan aito.
Instagramista tv:n viihdeohjelmiin ponnistanut Benjamin Peltonen on odottanut ensimmäistä isoa hittiään, ja euroviisuehdokas Hoida mut päättää odotuksen. Hengästyttävästi eteenpäin hönkivä ralli huokuu 80-luvun soundimaailmaa, mutta rohkea sanoitus on ehtaa 2020-lukua. Jos Bess heilui UMK-finaalissa viime vuonna pesäpallomailojen kanssa, saattaa Benjaminin taustajoukoilla olla lavashowssaan ihan mitä tahansa.
Ellei lavatoteutus tuhoa ennakkoasetelmia aivan täysin, on seuraava euroviisumme nimeltään Cha cha cha. Rap-artisti Käärijän raivokas purkaus edustaa musiikillisessa rohkeudessaan juuri sitä, millä euroviisuissa on viime vuosina menestytty. Omakielisyys, omintakeisuus ja omituisuus tekevät vaikutuksen.
UMK 23 finaali, lauantai 25.2. klo 21.00, TV1
Lue myös: Käärijä on kohuttu rap-artisti – Mistä nimi tulee, entä tatuointi?